Recept

Datum 2009-09-16 | Tid 10:23:08
Recpet kommer bli en ny kategori i min blogg. Kommer bli väldigt blandat med olika goda ätbara saker. Fast då jag är utbildad bagare/konditor blir det nog mest på det lite sötare :). Hoppas ni hittar något som passar er. Givetivs kommer alla recept vara prövade av mig innan de läggs ut här, för jag vill inte lura er läsare :).

Denna tårta är urgod och passar för alla tillfällen.

Kladdig chokladtårta med hallontopping

10 portioner.

Chokladbotten:

150g smör
150g mörk choklad
2dl strösocker
1dl vetemjöl
2tsk vaniljsocker
1krm salt
3st ägg

Hallontopping:

400g frysta hallon
500g mascarpone
2dl florsocker

Dekoration:

100g mörk choklad
färska hallon

Tilllagning:
Enklaste favorittårtan vars botten består av en omarbetad kladdkaka. Går alldeles utmärkt att förbereda och frysa in och sedan ta upp en dryg timma innan servering.
1 Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och rör ner chokladen, låt den smälta under omrörning. Banda de torra ingredienserna och häll på smörblandningen. Tillsätt ägg och rör till en slät smet.

2 Smöra och bröa en springform med 24 cm i diameter och täck botten med bakplåtspapper. Häll i chokladsmeten och grädda mitt i ugnen i 25– 30 min. Kakan ska inte stelna utan fortfarande vara lite lös i mitten. Låt kakan svalna innan du tar ut den ur formen.

3 Tina hallonen försiktigt och mixa dem till en puré tillsammans med florsockret. Blanda ner i mascarponen och rör till en slät crème. Bred ut toppingen lite slarvigt över chokladbotten och frys in.

4 Smält den mörka chokladen försiktigt i ett vattenbad på svag värme. Täck en bricka eller plåt med bakplåtspapper. Häll chokladen i en spritspåse och spritsa chokladen i slarviga galler på bakplåtspappret. Ställ in i frysen och låt stelna. Lossa försiktigt de frysta gallerna från pappret.

5 Ta ut tårtan 1 timma innan servering och dekorera med chokladgaller, färska hallon och pudra över florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Diana här, snart utbildad förskollärare. Har världens bästa vänner och är förlovad med en underbar kille. Jag bloggar om min vardag och det som händer runt omkring mig. Enjoy!

RSS 2.0