Långt, intensivt men lärorikt

Datum 2009-12-08 | Tid 16:44:29
Har som sagt varit en heldag i skolan idag, kom precis hem lagom trött. Har varit en intressant och intensiv dag men väldigt lärorikt. Det coolaste vi lärde oss var att få fram saltet från saltvattnet så att det bildar någotsånär vanligt salt. Tror dock att processen som används när man tillverkar salt på riktigt är något mer avancerad än det vi gjorde.

Uppgiften gick till på följande sätt:
- Vi skulle blanda sand, salt och vatten i en bägare. Vilket resulterade i att sanden sjönk till botten och saltet löstes upp i vattnet.
- När vi hade filtrerat bort sanden hade vi bara saltvatten kvar och hur kan det bli vanligt vitt salt av det då?
- Jo, man värmer upp vattnet så att det kokar och det kan ta sin lilla tid men eftersom vatten avdunstar (känner nog alla till) när det kokar blir saltet kvar för det kan inte bara försvinna.
- Sen var det klart, smakade faktiskt som vanligt salt. Riktigt coolt tycker jag!

Det och mycket mer har min skoldag bestått av. Lärorikt om inget annat!


Tänkte visa lite bilder på olika saker bl.a på min klänning som kom idag!

Enjoy!





Bild 1: Klänningen, visst är den snygg?
Bild 2: Mitt ena blåmärke efter "krocken". Har fortfarande ont trots att jag bara fastnade med knäet lite.

Hur är allt med er idag?


Kommentarer
Postat av: Madde

Åh men det tycker jag är bra val. Grekland är så otroligt vackert, maten är underbar och människorna är väldigt trevliga! Jag älskar Grekland så dit tycker jag absolut att du ska försöka ta dig ;)



Usch det var ett otäckt blåmärke! Men fin klänning ;) Kram /M

2009-12-08 @ 17:54:15
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: emma

åh fin klänning (: vad tycker du om DH idag?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Diana här, snart utbildad förskollärare. Har världens bästa vänner och är förlovad med en underbar kille. Jag bloggar om min vardag och det som händer runt omkring mig. Enjoy!

RSS 2.0