Bröllopet

Datum 2009-08-23 | Tid 16:58:02
Nu är jag hemma igen, ska försöka göra en lagom lång sammanfattning av bröllopet.

I kyrkan: Min syster och hennes blivande man kom tillsammans med brudtärna och bestman in med Mendelssohns bröllopsmarsch, väldigt fin är den. Prästen pratade lite och så sjöng vi "En vänlig grönskans rika dräkt". Därefter blev det den klassiska bibelläsningen och solisten sjöng "För kärlekens skull". Efter sången blev det dags för själva vigselakten och det var jättefint när de höll upp ringarna, det riktigt gnistrade till om brudens ring. Svaret blev JA från de båda vilket inte var helt oväntat :). Ytterliggare en psalm sjöngs och därefter var det min tur. Var sjukt nervös och mina ben kändes som gelé när jag stod framför mikrofonen, kunde knappt prata så rörd jag var. Min syster blev lika rörd och det var så vackert. Sedan blev det fler böner och välsignelse och solisten sjöng den andra sången "Sång till Frihet". Vigseltalet hölls och en sista psalm blev det innan utgång också med Mendelssohn. Utanför kyrkan kastade vi ris på brudparet och tog lite kort innan de åkte iväg i limousinen.

Festen: Det var nog den trevligaste fest jag varit på förutom att min systerson inte ville göra som jag. Att han hamnat i trotsåldern råder det inget tvivel om men det gick ändå bra. Maten var underbart god, och det var trevliga lekar mycket fint alltihop. Efter trerätters menyn blev det godis och groggbord tillsammans med dans, och därefter blev det tårta. Alla verkade ha roligt och brudparet var mycket lyckliga. Fina tal hölls och mest rörd blev jag över pappas tal. Trevligt bordssällskap hade jag också, så ingenting att klaga på.

Menyn:

Förrätt
Kallrökt hälleflundra smaksatt med citrus och pepparolja
Toppat med rom och kryddsallad

Varmrätt
Örtfylld nobeltupp från Genarp med potatiscylinder
smaksatt med rökt fläsk och schalottenlök,
Persiljerotscreme och rödvinssås

Dessert
Vit chokladpannacotta med passionsfruktstäcke
toppat med citrusflarn och färska bär

Låter gott va? Det var det också :)

Detta var bröllopet i stora drag, är svårt att få med allt utan att det blir långdraget :).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Diana här, snart utbildad förskollärare. Har världens bästa vänner och är förlovad med en underbar kille. Jag bloggar om min vardag och det som händer runt omkring mig. Enjoy!

RSS 2.0