Luftig chokladpaj

Datum 2009-11-05 | Tid 22:00:25
8 portioner

Nötbotten:
225 g hela paranötter
4 msk socker
4 tsk smält smör

Fyllning:
2,25 dl mjölk
2 tsk gelatinpulver
115 g socker
2 ägg, delade i vitor och gulor
225 g mörk choklad, grovt hackad
1 tsk vaniljessens
1½ dl vispgrädde
2 msk hackade paranötter, att strö över

Gör såhär:

1. Nötbotten: kör de hela paranötterna i en matberedare tills de är finmalda. Tillsätt socker och smält smör och blanda snabbt ihop alltsammans. Häll blandningen i en pajform med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter, och tryck ner den i botten och upp mot kanterna med en sked. Grädda i 200 grader varm ugn i 8-10 minuter eller tills färgen är gyllenbrun. Låt svalna.

2. Fyllning: häll mjölken i en skål och strö över gelatinpulvret. Låt det mjukna i 2 minuter och ställ sedan skålen över en kastrull med sakta sjudande vatten. Rör ner hälften av sockret, båda äggulorna och all choklad. Rör hela tiden på svag värme i 4-5 minuter tills gelatinet har lösts upp och chokladen har smält. Ta skålen från vattenbadet och vispa tills blandningen är slät. Rör ner vaniljessens, täck över skålen och låt stå i kylskåpet i 45-60 minuter tills fyllningen börjar stelna.

3. Vispa grädden hårt och vänd ner allt utom 3 matskedar i chokladsmeten. Vispa äggvitorna till mjukt skum i en ren, fettfri skål. Tillsätt 2 teskedar av resterande socker och vispa till styvt skum. Vänd ner det sista av sockret i äggvitorna och vänd därefter ner äggvitorna i chokladsmeten. Häll fyllningen i pajskalet och låt stå i kylskåpet i 3 timmar. Dekorera med resten av den vispade grädden och hackade paranötter innan servering.

Kommentarer
Postat av: Leia ♥ - det lilla extra

Nej, jag tror inte heller att den är direkt bekväm att ha. :P



Så gott med chokladpaj.

2009-11-05 @ 23:02:24
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Keilia

Kolla gärna in min blogg (:

2009-11-06 @ 11:03:26
URL: http://keiliasofia.blogg.se/
Postat av: jessica

ja den var rolig men mycket jobbig! ja det gör jag, i eslöv bor jag, du då?:)

2009-11-06 @ 12:47:31
URL: http://jessicajosefines.blogg.se/
Postat av: Marielle

den chokladpajen låter god . ska göra den en dag

2009-11-06 @ 18:22:23
URL: http://marielle-marielle.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Diana här, snart utbildad förskollärare. Har världens bästa vänner och är förlovad med en underbar kille. Jag bloggar om min vardag och det som händer runt omkring mig. Enjoy!

RSS 2.0