Pavlova

Datum 2009-10-09 | Tid 11:19:40
4 portioner

6 äggvitor
1krm vinsten (kan uteslutas eller ersättas med citronsaft)
1krm salt
275g strösocker
6dl vispgrädde
1tsk vaniljessens
2 kiwi, skalade och skivade
250g jordgubbar, rensade och skivade
3 mogna persikor, skivade
1 mogen mango, skalad och skivad
2msk apelsinlikör tex cointreau
färska myntablad till dekoration

Tillagning:

1. Täck tre bakplåtar med bakplåtspapper och rita sedan en rundel, 22cm i diameter mitt på varje papper. Vispa äggvitorna till styvt skum. Rör ner vinsten och salt. Tillsätt 200g av sockret, lite i taget. Vispa i två minuter tills maränsmeten blir blank. Fyll en sprits med marängsmeten och spritsa tre bottnar på rundlarna. De ska vara något högre i mitten. Grädda bottnarna i 110grader i tre timmar. Ta ut dem och låt dem svalna.

2. Vispa grädden och vaniljessensen tillsammans med resten av sockret. Lägg frukten i en separat skål och rör ner likören. Lägg en marängbotten på ett fat och bred ut en tredjedel av den sötade grädden. Bred ut en trededel av frukten och lägg den andra marängbotten ovanpå. Bred på en tredjedel av grädden och en tredjedel av frukten. Toppa med den tredje marängbotten. Bred över resten av grädden och resten av frukten.
Dekorera med myntablad och servera genast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Diana här, snart utbildad förskollärare. Har världens bästa vänner och är förlovad med en underbar kille. Jag bloggar om min vardag och det som händer runt omkring mig. Enjoy!

RSS 2.0